Nowy system współdzielenia obejmie w Pradze wyłącznie rowery miejskie i rowery elektryczne. Radni Pragi właśnie przegłosowali zakaz na funkcjonowanie systemu hulajnóg elektrycznych.
Praga wprowadzi od stycznia nowy system regulacji transportu zbiorowego, który obejmuje zakaz udostępniania hulajnóg elektrycznych. Niedawno zatwierdziła te przepisy Rada miasta . Powodem wprowadzenia zakazu jest długotrwała krytyka pojazdów przez mieszkańców i władze dzielnic w centrum Pragi, którzy twierdzą, że zaparkowane hulajnogi utrudniają ruch na ulicach, a ich użytkownicy, zwłaszcza turyści, zagrażają pieszym, jeżdżąc niebezpiecznie po chodnikach.
– Chcemy rozwijać współdzieloną mobilność w Pradze, aby była bezpieczna i z poszanowaniem pieszych oraz miasta. Dlatego wprowadzamy jednolite i egzekwowalne przepisy dotyczące rowerów i rowerów elektrycznych, z obowiązkowym parkowaniem w wyznaczonych miejscach i jasną odpowiedzialnością operatorów. Nie uwzględniamy w systemie współdzielonych hulajnóg elektrycznych. Zmiana nie dotyczy prywatnych hulajnóg mieszkańców Pragi. Celem jest porządek na ulicach i przejrzysty, zrównoważony transport – przekazał Bohuslav Svoboda, prezydent miasta stołecznego Pragi.
Ujednolicony system i zakaz hulajnóg
Miasto od zeszłego roku przygotowuje nowy system regulacji, który będzie oparty na umowach między Miejskim Zarządem Dróg (TSK) a operatorami rowerów i rowerów elektrycznych, które będą mogły być parkowane wyłącznie w wyznaczonych miejscach. Współdzielone hulajnogi elektryczne nie będą miały takiej możliwości, co skutecznie uniemożliwi ich udostępnienie. Zgodnie z zatwierdzonym dokumentem, TSK będzie je usuwać w przypadku nieautoryzowanego parkowania na ulicach.
– Dzięki ujednoliconemu systemowi zyskamy większą kontrolę, możliwość egzekwowania odpowiedzialności od operatorów i skutecznego rozwiązywania problemów związanych z porządkiem i bezpieczeństwem. Jednocześnie chcemy, aby nowi operatorzy mogli dołączyć do systemu na uczciwych i przejrzystych warunkach – tłumaczy natomiast Zdeněk Hřib, pierwszy zastępca burmistrza miasta stołecznego Pragi ds. transportu.
Dostawcy dozwolonych środków transportu będą płacić miastu opłatę w wysokości 25 koron miesięcznie za każdy rower lub rower elektryczny, który będzie korzystał z miejsc parkingowych w przestrzeni publicznej. – Pracowaliśmy nad przepisami dotyczącymi hulajnóg przez prawie dwa lata i włożyliśmy w cały proces naprawdę dużo pracy, aby przygotować wysokiej jakości prawo zgodnie z zaleceniami trzech ministerstw – dodaje Hřib. Wybrana przez miasto procedura została zarekomendowana przez Ministerstwo Transportu, Spraw Wewnętrznych oraz Przemysłu i Handlu.
Lime: w innych miastach hulajnogi się sprawdzają
Urzędnicy podkreślają, że hulajnogi elektryczne nie są często wykorzystywane jako środek transportu, a raczej jako źródło rozrywki w miejscach nieprzeznaczonych do poruszania się jakimkolwiek środkiem transportu. Portal
zdopravy.cz uzyskał komentarz jeden z firm udostępniających hulajnogi. – Decyzja nas nie zaskoczyła, ale nadal żałujemy, zwłaszcza widząc, że w innych metropoliach na świecie, gdzie miasto potrafi prowadzić konstruktywny dialog z operatorami rowerów miejskich, hulajnogi sprawdzają się znakomicie i służą mieszkańcom. Jednak od 2021 roku na ulicach Pragi jeździmy również rowerami elektrycznymi, które reprezentują inną koncepcję, a przede wszystkim inny sposób użytkowania. Ten segment współdzielonej mikromobilności od dawna sprawdza się w innych miastach europejskich i planujemy nadal w niego inwestować w Pradze – tłumaczy Václav Petr, dyrektor generalny Lime na Czechy i Węgry.